Lokalavdelingen Øst er BMW MC-klubbens største lokallag, ble stiftet i 1989, og har i dag 454 medlemmer.
Her har du i korthet klubbens historie fortalt av en av dem som har vært med fra begynnelsen, Knut Braastad.
Han oppsummerte det slik da klubben var 30 år:
Mange rundt i Oslo og Akershus hadde vært medlemmer i BMW klubben noen år, men savnet litt oftere sosiale sammenkomster og Mc-turer på lokalt plan. Flere hadde snakket om å danne en lokalklubb, men det ble med tankene og praten inntil Trond Falck innkalte til mulig stiftelse av en østlandsklubb.
Vi møttes på et motorsenter i Bærum og en 20- talls forsamling var enige om at en lokal BMW mc klubb skulle stiftes.
I 1989 ble klubben stiftet og fra første stund var det tirsdagsmøter i starten av hver måned. Vi var på politihuset og motorsenteret på Grorud noen ganger før vi slo rot på motorsenteret i Hvervenbukta, alltid den første tirsdagen i måneden.
Vi ville jo se hvordan disse motorsyklene ble laget, så planlegging for fabrikkbesøk ble tidlig satt i gang. Det ble mc-tur i 17. mai helga 1990 med avtale på fabrikken fredag den 18.mai. Tyskerne trodde vel nordmennene skulle ta hevn da vi marsjerte i samlet flokk, med norske flagg og skreik hurra, fra campingplassen i Berlin til en restaurant i nærheten for å spise middag på selveste 17.mai. Trond hadde sendt servietter og 17.mai pynt nedover på forhånd slik at restauranten var ferdig pyntet med nasjonaldagseffekter når vi ankom. Jeg hadde laget T-skjorter og filmet hele turen. Den gang fikk jeg filmet hva jeg ville inne på fabrikken. De sa da at de ikke hadde noen hemmeligheter. Slik er det ikke lenger.
Det var litt spesielt å være i Berlin bare noen måneder etter at øst/vest muren ble revet. Mye av muren sto fortsatt hvor vi kunne hogge av suvenirbiter.
Vi stoppet også ved elven som skilte øst og vest, der mange prøvde og svømme over. Østtyske grensevakter skjøt sine egne som prøvde å rømme over elven. Der var satt opp mange hvite kors for de som ble drept. Sterkest inntrykk var vel en 19 åring som ble drept kun måneder før muren falt. Vel dette var en avsporing.
Fabrikkbesøk ble det flere av. Vi var enige om at hvert 5. år måtte vi besøke fabrikken. I 1995 kjørte vi buss og i 2000 kjørte vi mc igjen. I 95 og 2000 inviterte vi hele BMW klubben og i 2000 måtte jeg sette strek på 60 personer. Det var den største gruppa de hadde hatt på fabrikken noen gang.
K100n min så ut som et indisk mcbud med oppakning over hodehøyde. Mye var T-skjorter og effekter som skulle deles ut på Kielferga. Da kom vi til et BMW treff i Berlin på torsdag og fikk avtale med noen klubbmedlemmer til å guide oss til fabrikken på fredag. Etter fabrikkbesøket var det tradisjon å besøke BMW forhandleren og svi av noen D-Mark. Søndag delte gruppa seg, halvparten dro til Lübeck der hotell var bestilt før fergeturen fra Kiel. Resten tok en rundtur i Tsjekkia og Praha før vi andre dro til BMW treff i Weisel helga etter. Der sanket vi naturligvis en del premier for største klubb.
I 2006 var det ny tur til fabrikken i Spandau. Denne gang med fly. Vi bestilte buss fra hotellet til fabrikken denne gangen. Det har vært flere fabrikkbesøk siden også, men 5 års tradisjonen er brutt.
Vi ville jo ha sosiale sammenkomster og da er fest en selvfølge. Jeg arrangerte fester på Tonsenhagen en årrekke med koldtbord og dans. Flere ganger med en ny mc utstilt. Jeg husker at festen i 2004 var på samme dag som europalansering av 1200 GS. Jeg fikk låne utstillings GSn av Motorzentrum hvis jeg lovet at ingen skulle sitte eller klå på den for den var allerede solgt. Joda det kunne jeg garantere. I neste nr av Gummikua var festen omtalt med bilde av GSn med tre fyllikker sittende på. Årsfestene lever fortsatt i beste velgående.
Når Gummikua er nevnt så kom den også ut fra 1. år. Ikke i nærheten av de siste utgavene før den ble avviklet som eget blad og ble en del av BMW bladet. I begynnelsen var det klipp og lim på analogisk vis på kopimaskin.
Jeg hadde vært med på å arrangere treff før og ville nå arrangere BMW treff. Jeg hadde vært på en del treff på 70 og 80 tallet, noen BMW treff også, så jeg hadde en formening om hvordan det kunne gjøres. På BMW treffet i Valdal i -93, presenterte jeg planene om BMW treff i Hurdal. Slik ble det. Det ble et vellykket treff selv med regn på fredag, men vi hadde lånt et stort militærtelt som gjorde susen. Det var det først treffet med fellestelt og treff T-skjorte. Senere har klubben arrangert treff på Gjøvik sammen med Gjøvik-klubben i 2000 og på Sørmarka i Enebakk i 08 og på Hornsjø i 17.
Det ble en tradisjon at noen gjorde en ekstra runde noen dager før BMW treffet. Og etter mye tur-kjøring ble det opprettet ei turgruppe som skulle tilrettelegge forkanturer til BMW treffet, pinseturer, sommer- og høstturer osv.
Turen til Isle of Man var vel et av høydepunktene. Videre kan neves årlig rustløsing på Rudskogen og alpeturer. Dagsturer på grus og asfalt har det også blitt mange av oppgjennom årene. Noen har deltatt på Adveture days i Sefsen og sist sommer hadde vi representanter fra øst på BMW klubb stand på treffet i Garmisch.
Klubben er nå 30 år, men sliter med å få ned gjennomsnittsalderen. Skal klubben leve i 30 år til, spørs det om vi er blitt litt for gamle, men vi lever i håpet om at yngre krefter kommer til og vil drive klubben videre.